És el 2021 un bon moment per comprar-me un cotxe elèctric? Guia exprés

Blog

És el 2021 un bon moment per comprar-me un cotxe elèctric? Guia exprés

És el 2021 un bon moment per comprar-me un cotxe elèctric? Guia exprés


Energies renovables 4


El cotxe elèctric va menjant terreny als de combustió, però: quins avantatges i quins inconvenients tenen? Hi ha ajudes per a la compra de cotxes elèctrics? Quan baixaran de preu? Si t'interessen els elèctrics, aquest és el teu article.

A mesura que han anat succeint-se els anys les marques han anat apostant fermament pel motor elèctric en els seus vehicles perquè tant la societat, com les normatives l'han reclamat.

Quins cotxes elèctrics existeixen?

El cotxe elèctric té diferents formats, per la qual cosa parlar de cotxe elèctric implica fer-ho de tres tipus diferents de models, principalment.

100% elèctric (BEV)

Són vehicles ideats per a funcionar únicament amb energia elèctrica i compten amb un o dos motors (elèctrics) preparats per a això que la converteixen en energia mecànica gràcies a l'aparició de camps magnètics a través de la bovina. Han de connectar-se a la xarxa elèctrica per a recarregar les bateries, habitualment de liti, en les quals s'emmagatzema aquesta electricitat que li permet funcionar.

Aquests cotxes poden portar sistemes d'aprofitament d'energia durant la conducció, per la qual cosa reben petites dosis d'energia amb les frenades i accelerades. Una de les característiques principals dins de l'habitacle amb les altres tecnologies és que aquests no requereixen de marxes, mentre que en els de combustió és una cosa opcional.

D'autonomia estesa (EREV)

Són cotxes que tenen tots dos motors, és a dir, un de combustió i un altre elèctric. El funcionament és senzill, el motor de combustió dóna l'energia necessària a la bateria perquè aquesta pugui fer el mateix amb el motor elèctric, el paper del qual és el de fer que es mogui el vehicle. De la mateixa forma que els elèctrics, poden recarregar la seva autonomia endollant-ho a un punt de càrrega.

Es van crear per a pal·liar l'anomenada “ansietat de l'autonomia” que no és més que la paüra a quedar-se tirat a mig trajecte per culpa de la creença (i realitat antany) que els cotxes totalment elèctrics tenien poca capacitat de circular massa quilòmetres.

De mitjana, aquests vehicles redueixen l'emissió de CO₂ en un 20% o 30%, respecte als de combustió.

Híbrid (PHEV i HEV)

Són els que més publicitat generen en els últims anys. Es tracta de cotxes amb un motor de combustió i un altre elèctric, però a diferència dels anteriors, funcionen principalment amb el de combustió excepte a velocitats baixes o distàncies curtes de trajecte. El normal, no obstant això, és que tots dos motors es complementin, encara que són funcionals autònomament.

Existeixen els híbrids endollables i els no endollables, caracteritzant als primers per tenir l'opció de ser connectats a la xarxa elèctrica per a recarregar la bateria, mentre que la capacitat de la bateria dels segons és de menor capacitat i, per tant, la seva autonomia és molt més reduïda.

Quants cotxes elèctrics s'han venut en 2021?

Després de veure què és un cotxe elèctric i quin tipus de cotxe elèctric hi ha, posarem el punt de mira en la quantitat de vehicles d'aquest tipus venuts a Espanya aquest 2021.

Les dades indiquen que la venda de cotxes elèctrics ha augmentat al nostre país un 54% fins al mes d'agost, una mica més de 12.000 vehicles, encara que això no suposa un augment massa important en el nombre de matriculacions totals: solament un 2%.

La majoria de les vendes les han acaparat les versions híbrides endollables, amb el Peugeot e-2008 al capdavant; el Tesla Model 3 és el model 100% elèctric preferit pels compradors.

Aquesta xifra contrasta amb la d'altres països europeus com França, Alemanya o Noruega, on el 60% de les vendes són de cotxes elèctrics.

Noruega pretén acabar amb la venda de cotxes amb motor de combustió a l'abril del 2022, marcant d'aquesta manera la senda d'Europa en l'aposta per la mobilitat elèctrica.

Quan baixará el preu dels cotxes elèctrics?

El preu dels cotxes elèctrics és bastant elevat en comparació amb el dels convencionals. Seguint amb l'exemple anterior, podem trobar models de Peugeot 2008, de base, amb el motor de combustió, a partir de 22.000 euros, mentre que per al mateix model elèctric, el Peugeot e-2008, els preus comencen a partir dels 36.450 euros, un 60% més car.

El motiu el trobem en l'alt preu de les bateries elèctriques que permeten funcionar al motor. Com hem explicat anteriorment, aquestes solen estar fabricades a partir del liti, un material natural que no es troba en tots costats.

El mitjà Bloomberg informa que en una dècada els preus de les bateries s'han reduït gairebé 1.200 dòlars per kWh, situant la predicció en 125 dòlars/kWh per a enguany, encara que la tendència es veu afectada per un augment de preu d'aquestes causat per la pujada de preu de la resta de components que les formen, més enllà del liti. Aquesta problemàtica afectaria principalment a Europa, perquè els fabricants estan obligats per normativa a produir cada vegada cotxes elèctrics i això pot forçar al fet que acabin per pujar el preu dels vehicles que vagin sortint.

No obstant això, apunta a una altra possible tendència, més optimista, que apunta a una homogeneïtzació de preus dels vehicles elèctrics i els de combustió d'aquí a tres anys, en 2024. Els motius perquè seguís la reducció del preu de les bateries es troben en l'avanç tecnològic que permetin ser més eficients a les marques i la voluntat dels fabricants de bateries que continuïn baixant de preu perquè es converteixin en un producte habitual i universal.

Avantatges

  • Mobilitat sostenible: les emissions al circular amb un cotxe elèctric es redueixen a 0, per la qual cosa gaudirem de l'etiqueta 0 de la DGT que ens pot aportar diferents beneficis en ciutats com Barcelona, on existeix la Zona de Baixes Emissions. Un altre tema seria els residus de generar l'electricitat amb la qual es desplacen, encara que gràcies a companyies com Lumisa pots reduir aquest impacte amb la instal·lació de plaques solars que dotaran de l'energia necessària al teu elèctric.
  • Avantatges fiscals: l'administració pública s'ha bolcat amb els vehicles elèctrics i ofereix diverses bonificacions en cas de comptar amb un d'ells. Trobem avantatges com un menor import de l'impost de circulació, reducció del preu per aparcar en zona blava o importants subvencions per a la seva compra, com el pla Moves III que veurem a continuació.
  • Menor manteniment i més econòmic: els cotxes elèctrics no necessiten un carburant per a funcionar que en major o menor mesura deixa restes a l'interior, ni a pressions en el motor. Això es tradueix en menys averies en el mitjà i llarg termini. De la mateixa manera, el manteniment que requereixen és molt més senzill que el que necessiten altres tipus de motor, perquè amb la comprovació de les bateries i el motor ja és suficient.
  • Circulació més econòmica: encara que el preu de la llum no deixi de pujar en els últims mesos, el preu del carburant, almenys a Espanya continua sent més car que el del quilowatt. El preu per cada 100 quilòmetres s'aproxima a 1 euro en el cas dels elèctrics, mentre que el càlcul en els de combustió s'eleva a 6 o 7 euros en la mateixa distància recorreguda.

Inconvenients

  • Preu: com hem vist anteriorment, el preu continua sent un dels principals hàndicaps a l'hora de comprar un cotxe elèctric. Quan les bateries siguin més accessibles, més ho seran també aquest tipus de cotxes. No obstant això, gràcies a les subvencions és possible abaratir notablement el preu, encara que la potència d'aquests cotxes és més aviat justa.

Un dels cotxes més econòmics en l'actualitat és el Dacia Spring. Amb descomptes pot ser teu des de 9.500 euros, però amb una potència de tan sols 44 CV.

  • Autonomia: un punt en el qual hem pogut veure que es va millorant any rere any. No obstant això, encara existeix diferència entre els models clàssics i els elèctrics, una comparativa que els detractors d'aquests models aprofiten recurrentment per a desprestigiar-ho. En l'actualitat, no obstant això existeixen models, com el Tesla Model S (un dels més cars, també) que poden circular durant 600 kilometros amb una sola càrrega, és a dir, moltes hores seguides al volant. Alguna cosa que, encara que es condueixi un cotxe tradicional no és aconsellable.
    L'empresa Newmotion, comprada per la petroliera Shell per a encarar la nova era de la mobilitat elèctrica, apunta al fet que la distància mitjana que poden recórrer els cotxes elèctrics es troba pròxima als 300 quilòmetres, mentre que amb un motor de gasolina, pot recórrer més de 1.000 quilòmetres abans de passar per una gasolinera.
  • Degradació de la bateria: a mesura que anem usant el vehicle la bateria va desgastant-se i acaba per oferir menys autonomia de la que tenia nou. No obstant això, això es pot solucionar fent un bon manteniment del cotxe i un bon sistema de refrigeració de la bateria. Cal recordar que la bateria és un dels elements més cars dels cotxes elèctrics, així que convé tirar-li un ull al tema.
  • Temps de recàrrega: una de les diferències més evidents és l'elevat temps de càrrega que necessiten aquests vehicles en comparació amb un de gasolina o dièsel. Mentre que en qüestió d'un minut pots tenir el cotxe al màxim de capacitat del dipòsit de combustible, per a recarregar al màxim una bateria elèctrica podem necessitar hores, en funció de la potència de l'endoll. Per aquest motiu, és interessant conèixer els diferents tipus de punts de càrrega, que van des dels 2,3 Kw fins als 400 Kw. D'això dependrà la velocitat de càrrega.

Què és el Pla Moves III i com aprofitar-me

El Pla Moves III és un paquet d'ajudes a “la compra de vehicles elèctrics i híbrids endollables com a turismes, furgonetes o motos, així com l'adquisició i instal·lació d'infraestructures de recàrrega d'accés públic i d'ús privat” que va aprovar el Govern d'Espanya a l'abril d'aquest mateix any amb la intenció d'incentivar als conductors a apostar per la mobilitat elèctrica i que tindrà vigència fins al 31 de desembre de 2023.

Seran les comunitats autònomes les encarregades de gestionar el pressupost del Pla Moves III i està dins del marc dels fons europeus Next Generations EU, un programa destinat a la recuperació després de la pandèmia de covid-19.

AEDIVE posa a la disposició de l'usuari una eina per a esbrinar la quantia de subvenció que pot obtenir.

Això es tradueix en ajudes directes de fins a 8.000 euros en el cas dels turismes: 4.500 euros per la compra d'un cotxe elèctric, que poden arribar fins als 7.000 euros si es decideix achatarrar l'antic vehicle sempre que tingui més de 7 anys i, a més, obliguen els concessionaris a abonar 1.000 euros en cada compra de vehicle elèctric gràcies a aquest pla. En el cas de les motos, la quantia pot arribar als 1.300 euros.

En el cas dels híbrids endollables la subvenció pot arribar als 5.000 euros, 2.500 sense desballestament de l'antic vehicle.

Però atenció, perquè les ajudes solament van destinades als cotxes que no superin els 45.000 euros, que s'eleva fins als 53.000 en el cas dels purament elèctrics o de 8 o 9 places, per la qual cosa oblidem-nos de comprar-nos un Tesla Model S, per exemple, amb aquest pla.

Les ajudes poden augmentar un 10% més en el cas dels taxis i veïns acreditats de localitats inferiors als 5.000 habitants.

El pla també té en compte els punts de recàrrega i pot arribar a cobrir fins al 70% de les instal·lacions destinades a això per a particulars, autònoms, comunitats de propietaris i entitats locals.

Les empreses també es veuen beneficiades, perquè se subvenciona fins al 35% “del cost d'infraestructures de recàrrega d'accés públic amb potència major o igual a 50 quilowatts i el 30% del cost d'infraestructures d'ús privat o públic amb potència inferior a 50 kW”, segons explica el govern, amb l'asterisc dels casos especials esmentats (pobles petits).

El govern posa a la disposició dels usuaris un document on es responen algunes de les preguntes freqüents respecte al Pla Moves II i al Moves III.

El procés s'inicia directament en el concessionari. A partir d'aquest moment s'aplicarà de manera directa el descompte de 1.000 euros i s'haurà de pagar l'import total del vehicle. Després, quan la Comunitat Autònoma en qüestió present les convocatòries corresponents, s'haurà de presentar una documentació específica i s'abonarà l'import de la subvenció, que haurà de ser tributada a Hisenda.

La documentació esmentada inclou: matrícula o número de bastidor, marca, model i versió del vehicle i el descompte per part del concessionari (1.000 euros). No oblidis demanar que en la factura aparegui el concepte del Pla Moves III.

Fonts:

  • Cargcar
  • Motorpasión
  • Soymotor
  • Gesthispania
  • Opel
  • Foro Coches Eléctricos
  • Híbridos y eléctricos
  • Coches.net
  • El País
  • El Mundo
  • BMW
  • Newmotion
  • Repsol
  • La Vanguardia
  • Bankinter

  • Compartir

Continua llegint

Com estalviar energia amb el teu televisor
Anterior

Com estalviar energia amb el teu televisor

Els 5 electrodomèstics que més gasten a casa y com reduir el consum
Següent

Els 5 electrodomèstics que més gasten a casa y com reduir el consum

×

Tens dubtes?

Resol els teus dubtes a través del nostre canal d'atenció al client.


O si ho prefereixes, telefona'ns al nostre telefono d'atenció al client totalment gratuït