Passos a seguir davant una avaria en el corrent elèctric.

Passos a seguir davant una avaria en el corrent elèctric.

T’has quedat sense subministrament elèctric i no saps per què?

El primer que has de fer és verificar que no siguis l'únic punt de subministrament sense servei. Comprova si l'escala, ascensor o els habitatges confrontants tenen llum. En el supòsit de no tenir subministrament elèctric es tractarà d'una avaria externa per la qual cosa haureu de cridar a la Distribuïdora a fi de comunicar la incidència.

Les avaries són situacions imprevistes alienes a la nostra voluntat. Les més comunes són:

  • - Accidents: mal del cablejat per camions o excavacions.
  • - Causes meteorològiques: inundacions o tempestes, així com temporals de vent.
  • - Incendis: un incendi sol obligar a la desconnexió de les xarxes per seguretat.
  • - Fauna i vegetació: Especialment d'ocells.
  • - Trencament d'elements de la xarxa.
  • - Fallades en la cadena de subministrament: incidències en la xarxa de transport o en centrals de generació.

Existeixen dues possibles situacions davant una apagada del subministrament elèctric.

Tall de llum per impagament o altres causes.

Si ets l'únic afectat significa que l'avaria es troba en les teves instal·lacions. En aquest cas pot tractar-se de diverses opcions:

Impagament de factures.

El motiu més comú pel qual es realitza un tall del subministrament elèctric en un habitatge o local és per l'impagament de les factures per part de l'usuari del punt de subministrament.

Per a poder restituir el subministrament elèctric el client haurà de posar-se en contacte amb la comercialitzadora que tenia contractada amb la finalitat de procedir al pagament de la factura pendent de pagament. Una vegada abonat es procedirà al restabliment del subministrament elèctric amb normalitat.

Manipulació del comptador d'electricitat.

Si s'efectua un enganxament sense tenir contracte en vigor d'electricitat, així com la seva manipulació. Si es detecta un enanche il·legal en el comptador de la llum serà necessari que es denunciï amb urgència ja que suposen un risc per als usuaris, tals com:

  • - Risc per incendi de les instal·lacions.
  • - Risc d'electrocució per al qual ho realitza.
  • - Talls del subministrament constants.
  • - Fallada i deterioració dels aparells elèctrics en els domicilis afectats.

Superar la potència contractada.

Moltes vegades, el motiu de què no disposem de subministrament està relacionat amb el nostre quadre elèctric. S'ha pogut desconnectar com a conseqüència que hem superat la potència contractada.

Ocorre bastant que la causa de la interrupció del subministrament és degut a la desconnexió del ICP. Ja que el nombre d'aparells elèctrics que estan funcionant al mateix temps superen la potència contractada.

Exemples: electrodomèstics, il·luminació, calefacció, entre altres.

Si això ocorre en una instal·lació amb quadre elèctric tradicional has d'actuar de la següent manera:

1.- Desconnecta els aparells amb major consum energètic i torna a pujar l'interruptor ICP al cap d'uns tres segons.
2.- Si així i tot no se soluciona, és possible que existeixi alguna avaria en la teva instal·lació. Per a detectar-ho, has de desconnectar tots els interruptors PIAs i connectar-los un a un fins a esbrinar quin d'ells fa saltar el ICP.
3.- Si el ICP salta amb massa freqüència, és possible que hagis de contractar més potència.


Avaria de la xarxa elèctrica.

Si l'avaria afecta a altres edificis de la zona, segurament es tracti d'una avaria de la xarxa elèctrica. Per tant, la Distribuïdora de la teva zona serà la responsable de resoldre la incidència. El tall de llum pot deure's a diverses causes:

Tall programat

Si es tracta d'un tall programat la Distribuïdora haurà d'haver realitzat avisos als punts de subministrament afectats. Els talls programats són deguts a la millora i manteniment de la xarxa i el cablejat elèctric. En realitzar-se sobre línies d'alta, mitjana i baixa tensió, centres de transformació entre altres, els obliga, en moltes ocasions, a interrompre el subministrament elèctric amb la finalitat de garantir la seguretat dels treballadors que fan aquestes labors.

És per això que les Distribuïdores tenen l'obligació d'avisar amb una antelació mínima de 48 hores als clients afectats per un tall programat.

Per a poder conèixer si s'estan fent treballs programats en la teva zona pots contactar a través de les plataformes que ofereixen:

Endesa Distribució. Si la Distribuïdora de la teva zona és Endesa Distribució, podràs conèixer si s'estan duent a terme treballs programats en la teva zona. A més, si ets un client amb una potència contractada superior a 15 kW, Endesa Distribució et dóna l'opció d'enviar-te a través d'avisos els talls programats previstos.

Iberdrola Distribució. En Iberdrola Distribució podràs conèixer si es tracta d'una incidència o treball programat a través del mapa que ofereixen.

Incidència no controlada

Si, per contra, es tracta d'una incidència no controlada, és a dir, imprevista hauran de contactar amb la comercialitzadora, que realitzarà la reclamació deguda amb les dades aportades pel client.

El Reial decret 1955/2000 obliga les Distribuïdores a realitzar un descompte per danys i perjudicis per cote de llum als clients que hagin superat els 3 minuts de cort. Si supera les 5 hores o 10 interrupcions anuals per a les zones urbanes o les 19 hores o 22 interrupcions anuals per a les zones rurals, la Distribuïdora haurà d'aplicar un descompte de fins a un màxim del 10% en la seva factura anual, així com una indemnització per danys causats en aliments o aparells electrònics a causa del tall de llum.

Recordi que si la causa de la interrupció és per cort programada o a causa de causes de força major la Distribuïdora no estarà obligada a realitzar cap mena d'indemnització. Entre les causes que no es consideren de força major estan l'adequació de les instal·lacions elèctriques, la falta de previsió en les explotacions de les xarxes elèctriques o les derivades del funcionament del mateix de les empreses elèctriques.

Es podran reclamar:

  • - Electrodomèstics i aparells electrònics avariats a causa de l'apagada.
  • - Aliments espatllats.
  • - Tiquets i despeses addicionals generades arran de l'apagada.

En algunes ocasions la pòlissa d'assegurança de llar cobreix aquestes pèrdues. De la mateixa manera, quan es tracti d'un negoci la Comercialitzadora haurà d'aportar un Certificat de qualitat que haurà de sol·licitar a la Distribuïdora amb la finalitat que l'assegurança li pagui els danys soferts.

Per això, la Llei 50/1980, de 8 d'octubre, de Contracte d'assegurança, especifica que per l'assegurança de lucre cessant l'assegurador s'obliga, dins dels límits establerts en la Llei i en el contracte, a indemnitzar a l'assegurat la pèrdua del rendiment econòmic que hagués pogut aconseguir-se en un acte o activitat de no haver-se produït el sinistre descrit en el contracte. A falta de pacte exprés, l'assegurador haurà d'indemnitzar:

  • 1. La pèrdua de beneficis que produeixi el sinistre durant el període previst en la pòlissa.
  • 2. Les despeses generals que continuen gravant a l'assegurat després de la producció del sinistre.
  • 3. Les despeses que siguin conseqüència directa del sinistre assegurat.

Consells davant un tall de llum.

Davant una apagada en la xarxa és bo estar preparat ja que ens pot agafar de improvisto:

1.- Tingues a mà un petit kit anti apagades amb llanternes i piles de recanvi, així com espelmes, llumins i encenedors. No obstant això, L'ideal seria no utilitzar veles pel seu risc a incendi. Un truc per a poder moure't davant aquesta situació és posar la llanterna del mòbil.
2.- No obrir el frigorífic ni el congelador perquè no perdin el fred i evitar que es deteriorin els aliments.
3.- Desconnectar algun electrodomèstic que es va quedar encès, com el forn, el microones o la planxa.
4.- Tenir localitzat el quadre de comptadors. Pensa que tal vegada hauràs de trobar-ho a les fosques, i normalment es trobes en l'exterior de l'habitatge o en el garatge, així com a la porta d'entrada.

El client que sofreixi un tall de subministrament elèctric haurà de posar-se en contacte amb la seva Distribuïdora independentment del motiu de la seva causa. Per això, us deixem aquí els telèfons de contacte de cada Distribuïdora segons la Comunitat Autònoma on es trobi el punt de subministrament.

DISTRIBUIDORA
TELÈFON AVARÍA
  • E-Distribución (Endesa)
  • 900 848 900 (Aragó, Castilla y Lleó, Galicia, La Rioja, Navarra y Comunitat Valenciana)
  • 900 849 900 (Illes Baleares)
  • 900 855 885 (Illes Canarias)
  • 900 760 706 (Catalunya)
  • I-De Redes Eléctricas Inteligentes (Iberdrola)
  • 900 171 171
  • Unión Fenosa Distribución (Naturgy)
  • 900 333 999
  • CIA Sevillana Electricidad SA
  • 900 850 840
  • Elect Reunidas Zaragoza SAU
  • 900 848 900
  • Viesgo Distribución (Repsol)
  • 900 101 051
  • E-Redes (EDP)
  • 900 907 001
  • Electra del Maetrazgo
  • 964 173 275
  • Estabanell Energía
  • 900 154 444
  • Eléctrica de Cádiz
  • 900 373 411
 
La CNMC proposa retallades en els peatges elèctrics i una ampliació de la discriminació horària.
Anterior

La CNMC proposa retallades en els peatges elèctrics i una ampliació de la discriminació horària.

 La importància de la presa de terra a la nostra instal·lació elèctrica.
Següent

La importància de la presa de terra a la nostra instal·lació elèctrica.

Truca al 900 811 473 o et truquem quan vulguis